Amadeiro: gevelritme geeft Bossche binnenstad kleur
Van oude KPN-telefooncentrale tot een eigentijds leefgebied waar wonen en werken samenkomen. De Bossche binnenstad heeft er met Amadeiro een architectonische trekpleister bij. Inspanningen van HILBERINKBOSCH Architecten, Bedaux de Brouwer Architecten en Voss Architecture zorgden voor een gevarieerd gevelbeeld en een nieuw stadsdeel.
Spelen met gevels
HILBERINKBOSCH Architecten betrok Bedaux de Brouwer Architecten bij het project Amadeiro. Sjim van Beijsterveldt ontfermde zich over het Zuidblok. “Wij zijn een Brabants bureau en kennen dit gebied goed. Het is dan ook een mooie uitdaging om als architect te kunnen voortborduren op zo’n karakteristieke, eeuwenoude stadsstructuur. Daarnaast sprak de complexiteit mij aan. Op sommige plekken is de omringende context mooi. Ergens anders juist weerbarstig. Een nare plek met als voordeel dat er veel te verbeteren viel. Ik had het gevoel of er een krater was geslagen in het stedelijk weefsel van die stad. Je wilt als bewoner of bezoeker lekker kunnen dwalen.”
Van Beijsterveldt wilde met zijn ontwerp de pandje-pandje-structuur terugbrengen, zonder dat het een brave kopie zou zijn. “Bij het Noordbrabants Museum is de omgeving sfeervol. Hier zette wij een groter wat ingetogen volume tegenover. Aan de minder fraaie Oude Hulst-Weversplaats werkten we juist met kleinere geschakelde panden die de aandacht wegtrekken. Daar waar het Zuidblok aan het Middenblok grenst, kozen we om geen contrasterende kleur te gebruiken. Hier kreeg de gevel dezelfde baksteenrode kleur als de oudbouw. Ook de drie verhoogde doorgangen die naar de binnentuin voeren, voegen leefbaarheid toe aan de locatie.”
De oplossing -na sloop van het gehele intermediair- was een nieuwe een dubbele gevel boven een ruime onderdoorgang naar de nieuwe binnenplaats. De binnenkant bestaat uit een aluminium vliesgevel. Aan de buitenzijde pasten wij een kettingverband toe. De voegen vervingen we door een stalen frame met daarin bakstenen gelijmd. Naar het midden toe lieten we steeds meer stenen in een mooi ritme weg. Met als resultaat dat in het hart alle stenen nu weg zijn en er een transparante verbinding ontstaat tussen de twee gebouwen.” In totaal bestaat het gebouw uit acht verschillende verdiepingen met ieder hun eigen thema en sfeer. Variërend van een Latijns-Amerikaanse kitchenbar met flexwerkplekken tot een Californische wijnbar. Daarnaast werd het glas-in-loodkunstwerk uit de gevel van het voormalige KPN-telefoongebouw in ere hersteld. Voss hierover: “Door het kunstwerk uit de gevel te halen en in de juiste verhoudingen terug te plaatsen in het intermediair, komt het veel beter tot zijn recht. We hingen het op achter de vliesgevel. Met de juiste belichting is het een echte eyecatcher.”
Door het kunstwerk uit de gevel te halen en in de juiste verhoudingen terug te plaatsen in het intermediair, komt het veel beter tot zijn recht. We hingen het op achter de vliesgevel. Met de juiste belichting is het een echte eyecatcher.