Amsterdome: de historie van het gebouw is nooit ver weg
Een meer circulair en ‘gelegoliseerd’ gebouw dan het Amsterdome is er nauwelijks te vinden. In 1971 werd de eerste geodetische koepel van Europa – geïnspireerd op een Amerikaans ontwerp – door architect E.A. Riphagen gebouwd: het Aviodome. Toen het museum verhuisde, werd het pand bijna vijftien jaar opgeslagen om in 2018 een nieuwe bestemming te krijgen als congrescentrum in Amsterdam-West.
“Guido Bakker is de architect die de dome weer in elkaar puzzelde, het gebouw voorzag van een nieuwe indeling met twee verdiepingsvloeren en veel licht toevoegde door het metselwerk te vervangen door vliesgevels. Een koepel met een hoogte van 24 meter en een spanwijdte van 60 meter remonteren is echter geen sinecure. Ruim 1.100 ruitvormige aluminium platen moesten opnieuw in elkaar worden gezet, terwijl de tekening ontbrak. Daarbij werd Bakker bijgestaan door de constructie-ingenieurs van Van Pommeren die al het las- en montagewerk voor zijn rekening nam. “Gelukkig werden we daarbij geholpen door de kwaliteit van het aluminium. Voor een frisse uitstraling hoefde dat slechts schoongemaakt te worden.”
“Traditioneel zijn de halfronde gevels ingevuld met metselwerk. Wij wilden echter dat er interactie met de omgeving zou ontstaan.” Daarom kwam het metselwerk niet terug en koos hij voor 900 vierkante meter gesegmenteerde aluminium vliesgevels inclusief zonwerende beglazing, shadowboxpanelen en een hoofdentree met automatische schuifdeuren. Bakker koos er bovendien bewust voor om de twee nieuwe verdiepingsvloeren als dozen in het pand te plaatsen. “Met gangen aan de buitenzijde waardoor er contact is met de omgeving.” Maar ook de historie van het gebouw is daardoor nooit ver weg. Door de open structuur zien bezoekers de contouren van de koepel en zelfs de recente geschiedenis kreeg een plek in het gebouw. “De zeecontainers die dienden voor de opslag zijn onder andere verwerkt in de bar en zo sfeerbepalende elementen geworden.”