Villa HAY rekent af met blokkendoos-structuur
Architect Jaap Bekkers schuwt het contrast niet. In een omgeving waar witte, minimalistische stucmuren overheersen, zegeviert bij Villa HAY ambachtelijk metselwerk. Het stenenritme en de royale raampartijen leveren een dynamisch gevelbeeld op.
Fier richt een solitaire beukenboom zijn takken omhoog. De 15 meter hoge monumentale reus neemt een prominente plek in op het perceel. Dit is het beeld dat Jaap Bekkers zich het meest bijbleef na zijn eerste bezoek aan de Bredase villawijk. Namens Grosfeld Bekkers van der Velde Architecten kreeg hij de opdracht om een levensloop bestendige villa te ontwerpen waarbij je de lommerrijke omgeving maximaal ervaart. De oudere gedateerde villa die er voorheen stond, voldeed niet meer aan de huidige eisen. Dit gebouw ging tegen de vlakte om plaats te maken voor nieuwbouw. Bekkers blikt terug: “Het beeld van die boom liet mij niet los. Ik wist al meteen dat ik iets wilde ontwerpen dat recht doet aan de landschappelijke kwaliteiten van deze plek. We deden eerst nog een uitvoerige studie naar het hergebruik van de oorspronkelijke villa. Mede door de onlogische indeling en de lage plafonds besloot ik samen met de opdrachtgever toch voor een nieuw blanco canvas te gaan. Het gaat mij niet om gouden kranen en bronzen tegels. Ik wilde gewoon een mooi gebouw ontwerpen met oog voor functionaliteit, logistiek, daglicht, uitzicht en ruimtelijkheid. Echt ambachtswerk.”
Geen eenheidsworst
De villawijk schurkt tegen het Bredase Mastbos aan. Een locatie waar abstracte witte villa’s met houtaccenten het straatbeeld domineren. Voor Bekkers was de historische context van de omgeving een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp. “Je ziet dat in de jaren zeventig gebouwde villa’s hier steeds vaker omgeturnd zijn tot witte blokkendozen. Ik wilde iets maken dat afwijkt van die eenheidsworst. Het ontwerp grijpt terug naar de oorspronkelijke jaren 70-bouwstijl maar dan met een hedendaagse invulling. Het metselwerk vormde meteen ook de grootste uitdaging. Er is gespeeld met horizontale en verticale metselverbanden die precies moesten uitlijnen met prefab betonlateien. Als dit niet tot in de details klopt, sla je de plank volledig mis. Je moet dan wel met een aannemer en metselaars werken die voelen wat dit ontwerp nodig heeft. Wij hadden dat geluk.”
Verrassing als signatuur
Bekkers probeert projecten altijd met een open vizier te benaderen. Zo ook Villa HAY. “Ik ken geen vooringenomenheid bij een project,” vertelt Bekkers resoluut. “Ik probeer mij echt te laten verassen door de opgave om van daaruit een bijzonder ontwerp te maken. Ik streef naar de kracht van de eenvoud. Liever iets weglaten dan zaken toevoegen. Wanneer je met een bepaalde openheid het project ingaat, ontstaat er vanzelf een object met zijn eigen identiteit, vorm en kwaliteiten. Er komen dan ideeën uit die je van tevoren nooit had kunnen bedenken. Hetzelfde geld voor inspiratie. Dat is overal te vinden. Juist ook in de kleine dingen. Toen ik laatst mijn boekenkast bekeek, zag ik een patroon in de manier waarop de kaften versprongen. Dat beeld sla ik dan op. Bij Villa HAY lag de inspiratie dan weer in de historie en de context. Uiteindelijk klopt een goed ontwerp voor mij wanneer functionaliteit dienstbaar is aan de vorm.”
We creëerden een compact volume door de leefruimtes in een kruismotief te ontwerpen. De glasgevel aan de voorzijde ligt verdiept waardoor er een mooie overgang tussen binnen en buiten ontstaat.