Skip to main content
Het Musa-project aan Katendrecht in Rotterdam.

Dossier Rotterdam

Oude en nieuwe iconen wisselen elkaar af in Rotterdam. Bijna iedereen kent de populaire stad van de Erasmusbrug, de Markthal en het futuristische station. Toch is er veel meer te ontdekken in de havenstad die na de Tweede Wereldoorlog een blank canvas was. Zo blijken diverse oude iconen geïnspireerd op Amerikaanse architectuur. En ook in nieuwe gebouwen speelt die een rol.

Rotterdam ontmoet New York

Rotterdam is dé stad van de wederopbouwarchitectuur. Na de oorlog verrezen er tal van iconische gebouwen: eerst verguisd, maar inmiddels populair. 26 ervan kregen zelfs de status rijksmonument.

Voor het Groothandelsgebouw - destijds het grootste gebouw van Nederland - diende The Merchandise Market in Chicago als voorbeeld. De nieuwe wijk Little C (Coolhaven) geeft hetzelfde gevoel als The Village in New York. De raampartijen refereren aan het Meetpacking District.

Lees meer
Het Groothandelsgebouw in Rotterdam.

Het Groothandelsgebouw in Rotterdam, oorspronkelijk ontworpen door Hugh (Huig) Maaskant, werd gerenoveerd onder leiding van architectenbureau J. van Stigt.

Caro van de Venne, architect voor BARCODE Architects.

Caro van de Venne van BARCODE Architects. Het architectenbureau ontwierp Casanova, de eerste driehoekige woontoren van Nederland.

Binnen en buiten smelten samen

Visuele belemmeringen beperken, is niet per definitie een pleidooi voor slanke kozijnen. Caro van de Venne, partner en directeur bij BARCODE architects, is stellig als ze uitlegt: ‘’De keuze hangt altijd af van het project. Gevelopeningen moeten het karakter van een gebouw ondersteunen. Een industrieel gebouw is robuuster en mag weerbarstiger zijn, al moet het ook dan een zekere elegantie uitstralen.’’

Lees meer

Transformatie havenloods Fenix I tot appartementencomplex

Fenix I is de nieuwe trots van de Rotterdamse wijk Katendrecht. Op een honderd jaar oude havenloods zijn ruim tweehonderd appartementen gelegd. Daarvoor is een ingenieuze staalconstructie ontwikkeld van anderhalf miljoen kilo.

Benieuwd naar het resultaat? Lees hier meer of bekijk de korte video waarin architect Robert Winkel van MEI architects and planners uitleg geeft over deze transformatie.

Lees meer
Detail van de ramen in het Musa-project op Katendrecht.

Musa op Katendrecht

De Pols van Katendrecht, zo heet het gebied waar Musa verrees. Het multifunctionele gebouw, ontworpen door diederendirrix architecten, bevindt zich bij de toegang van het handvormige schiereiland. Een punt waarop openbaar vervoer, havens en bebouwing samenkomen. Het ‘weefpatroon’ en de kleurschakeringen in de gevel geven het robuuste gebouw een levendige uitstraling.

Waarom werden de de kozijnen achter de gevel geplaatst? Dat is in Nederland namelijk ongebruikelijk.

Lees meer

In uitvoering: Willemstoren Rotterdam

Aan de voet van de Erasmusbrug aan het Willemsplein wordt gewerkt aan een 40 meter hoge woontoren. Een van de eerste projecten in Nederland waarin het nieuwe raam- en deursysteem MasterLine gebruikt wordt.

Lees meer
Simulatie van het witte Willemstoren project in Rotterdam.

Gevelbouwer Blitta verzorgt de aluminium gevelelementen van de Willemstoren in Rotterdam.

Appartementencomplex De Hofdame in Rotterdam.

Het gebouw is optisch verkleind door de bovenste drie lagen vijf meter terug te laten springen. Op deze manier volgt het gebouw de vijfentwintig meter hoge hoogtelijn van de naastgelegen Laurenskerk.

Appartementencomplex De Hofdame in Rotterdam

Hoe krijg je grip op een gebouw met 231 appartementen, 345 parkeerplaatsen, 1800 m2 binnentuin en circa 2000 m2 commerciële ruimte? En dat zonder de kolossale massa te laten domineren.

Klunder Architecten koos ervoor om de bovenste drie lagen vijf meter terug te laten springen en het gebouw zo optisch te verkleinen.

Lees meer

City report Rotterdam

Revolutionaire menselijke architectuur, architectuur in een blender, investeren in een levendige straatcultuur. Leven en wonen in Rotterdam.

Van den Broek en Bakema en landschapsarchitect Adriaan Geuze van West 8 aan het woord in diverse artikelen over Rotterdam in Reynaers magazine Report #15. 

Lees het report
Zwart-witfoto van de Rotterdamse Lijnbaan.

De Lijnbaan betekende na de oorlog een revolutie op stedenbouwkundig gebied. Het was tijdens de opening in 1953 het eerste autovrije winkelcentrum in Europa.

Ontdek meer Rotterdamse architectuur

Copyrights

MUSA op Katendrecht - diederendirrix architecten (architecten); Jan Willem Schouten, Arthur Bagen (fotografen)

Groothandelsgebouw - J. van Stigt (architect)

Fenix I Rotterdam - Mei architects and planners (architecten)

Willemstoren - SFNR, IWT (architecten)

De Hofdame - Klunde Architecten (architecten); Luuk Kramer (fotograaf)