- Petr Herman
- BornsteinLyckefors
Polestar
Polestar is het premium automerk van de Volvo Car Group. Om in te spelen op de vraag van de snelgroeiende elektrische auto-industrie biedt het merk sinds 2017 een portfolio van elektrische auto's op maat aan.
Om het dynamische karakter van dit prestigieuze merk te weerspiegelen, werd de opdracht gegeven voor een nieuw hoofdkantoor dicht bij de gebouwen van de Volvo Car Group in Göteborg, Zweden. Het gebouw, ontworpen door de gerenommeerde Zweedse architecten Bornstein & Lyckefords, is een wit gesluierde, glinsterende droom.
Een nieuw hoofdkantoor dat een progressief merk weerspiegelt
Het nieuwe hoofdkantoor van Polestar vereiste de renovatie van een oud versleten betonnen gebouw uit de jaren 1980. De nadruk moest voor het nieuwe hoofdkantoor liggen op design en energieprestaties. "Toen ons werd gevraagd om aan dit geweldige gebouw te werken, beschreef iemand zijn visie op het gebouw als een premium high-end concept ‘waar Apple en Hugo Boss elkaar als het ware ontmoeten'", zegt Daniel Nestenborg, CEO van Ferm & Persson AB, dat meewerkte aan de nieuwe gevel, ramen en interne brandbeveiliging.
Toen ons werd gevraagd om aan dit geweldige gebouw te werken, beschreef iemand zijn visie op het gebouw als een premium high-end concept ‘waar Apple en Hugo Boss elkaar als het ware ontmoeten'
Het gebouw is minimalistisch en avant-gardistisch, bestaat uit drie niveaus, biedt 3.800 m² kantoorruimte en ontwikkelingsruimte voor maximaal 200 medewerkers, naast toonzalen voor een aantal auto's. Dankzij het ontwerp ondersteunen het gebouw en de werkomgeving de veelzijdige samenwerking tussen het merk Polestar en moederbedrijf Volvo.
Een gevel die steunt op de grond
De uitdagingen om aan Volvo's wensen en vereisten te voldoen werden al snel duidelijk, gezien de bestaande gevel slechts een beperkte draagkracht had. Moderne beglazingssystemen worden meestal aan de bovenkant van een constructie verankerd en onderweg naar beneden ondersteund. In dit geval was het nodig om de belasting aan de grond te houden en, als onderdeel van een op maat gemaakte oplossing, het gewicht van de gevel door de bodemplaat te laten dragen, wat zoals Daniel Nestenborg beschrijft 'een spannende uitdaging' was.
De volgende uitdaging in het ontwerp van de gevel was de bestaande toestand van het gebouw. De moeilijkheid was dat het ontwerp rekening moest houden met een oud gebouw met openingen van ongeveer 3 meter die niet konden worden verbreed om te voldoen aan de moderne, ruimere ontwerpeisen met openingen van 15-20 meter. Als resultaat werden de oude ramen ontworpen als strakke, witte, geïsoleerde 'dozen', strak verzegeld tegen de buitenbeglazing. "Eigenlijk werkt deze oplossing als een dubbele gevel of exoskelet", legt Nestenborg uit.
Eigenlijk werkt deze oplossing als een dubbele gevel of exoskelet
Volvo Polestar maakte duidelijk dat ze een zuiver wit licht in het interieur wilden, zonder het gebruik van getint glas of zonneschermen. Om toch voor zonwering te zorgen terwijl de gewenste witte lichtkwaliteit werd behouden, werd een wit gezeefdrukt patroon met een dekking van 40% gebruikt. Het patroon staat op het 10 mm geharde buitenglas. Er werd gekozen voor een structureel systeem met glasgordijngevel in aluminium van Reynaers Aluminium met een bevestiging op staal, afgewerkt met witte silicone voor een naadloos effect. Over de vele betrokken partijen en samenwerkingen zegt Nestenborg: "Het werd een zeer succesvolle samenwerking, en ondanks het zeer korte implementatieplan, nauwelijks acht weken, zijn we erin geslaagd om ons voorstel zonder vertraging te kunnen uitvoeren".
Het resultaat is puur en compromisloos. Het is de architecturale echo van een vooruitstrevend merk, weerspiegelt het compromisloze design en de technologie van de Polestar-auto's, en toont aan dat alles mogelijk is.
Gebruikte Reynaers Aluminium systemen
Partners bij dit project
Gevelbouwer
- Ferm & Persson